• Снимка: ПП ГЕРБ

С нова директива, чийто проект в момента се подготвя, ще се хармонизират законодателствата на страните от ЕС в областта на авторското право. Основните предложения в нея бяха представени от докладчика на ЕП по законодателното предложение Тереза Комодини Какиа на кръгла маса във Варна, организирана от евродепутата Емил Радев и Научноизследователския институт към Икономическия университет съвместно с катедра „Правни науки“. В дискусията се включиха представители на академичните среди, на Съюза на издателите в България, на Българската асоциация на музикалните продуценти, на съдебната власт, на издателската индустрия.

„Технологиите, които съвременните автори използват в работата си днес, утре вече са остарели.  Необходима е нова хармонизирана защита на авторското право в днешния цифров век, за да се открият нови хоризонти пред творците, а творческите индустрии да инвестират в културното многообразие”, заяви Емил Радев. По думите му целта е да се защитят интересите на творците въпреки всеобщата достъпност на интернет.
Карл Райън, мениджър „Публична политика и правителствени отношения „в Google, посочи, че досега YouTube е платил над 3 млрд. долара за авторски права на музикалната индустрия. Само за миналата година направените разходи възлизат на 1 млрд. долара.
Според изпълнителния директор на Съюза на издателите в България Мехти Меликов авторското право и сходните им права имат преди всичко икономически характер, тъй като са подчинени на същите икономически правила като всеки друг бизнес. „Няма разлика между защитата, която получава музикалният продуцент, и тази, която трябва да получи издателят”, посочи Меликов.
Директорът на Регионалната библиотека „Пенчо Славейков“ д-р Емилия Милкова за пореден път повдигна въпроса за ползването на електронни книги в библиотеките. По думите й за целта са необходими законодателни мерки, тъй като библиотеките имат техническа, но не и правна възможност да предоставят електронни книги. Тереза Комодини обясни, че в известна степен ползването на електронни книги е уредено в Договора от Маракеш, но той се отнася до регламентирането на услугата за незрящи. „Основните притеснения на издателите са свързани главно с броя на крайните потребители, използващи дадено електронно произведение. Причината е, че за разлика от физическото копие, което в даден момент може да бъде четено само от един човек, при дигиталното това няма как да се гарантира”, обясни Комодини.

Тя изтъкна, че голямото предизвикателство пред Директивата за авторското право в единния цифров пазар е именно необходимостта да се преодолеят противоречията, продиктувани от усилията на всяка отделна индустрия да защитава своите собствени интереси. Комодини посочи и че се готви нова регулация за торент сайтовете, като стремежът е да се намерят варианти съдържанието да се получава по легален начин.

Реагирай на публикацията

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Общество

Политика

Икономика

Закон и ред

Здраве

Култура

Образование

Свят

Спорт

Любопитно