Пловдивски учители: Трябва нов подход за повишаване успеха на учениците
14:19, 30 юни 15
25
501
Шрифт:
"Основният проблем при четвъртокласниците е четенето с разбиране", алармира Красимира Брайкова, главен учител в СОУ "Св. Константин Кирил Философ". Констатацията й подкрепиха и други нейни колеги от началния курс. Помощник-директорът на СОУ "Софроний Врачански" Динка Бабрикова анализира основните причини за ниските резултати. Ключови, според нея, са майчиният език и религиозната принадлежност, противоречията и конфликтите в семейството, местенето от училище в училище. Преподавателката заяви още, че най-висок е балът по дисциплината "Човек и природа", защото е най-близка до живота на децата, следва "Български език и литература", а на последно място е "Човек и общество". Според д-р Красимира Танева, специалист по методика на литературното обучение, това се дължи на фактът, че на децата им трябва повече функционална, а не фактологическа грамотност. Литераторката в ОУ "Драган Манчов" Ирина Димитрова изрази своето притеснение от натиска на чуждите езици върху речниковия фонд на подрастващите.
"Боравят по добре с технологиите, отколкото с българските думи, не могат да структурират текст и не искат да полагат усилия в овладяването на родното езиково богатство", докладва учителката на седмокласници своите преки наблюдения.
Тя беше категорична, че за съхраняването и опазването на българския език е нужна целенасочена държавна политика.
Позицията доразви Мария Станова от Професионалната гимназия по машиностроене.
"Зрелостниците в училището често не владеят родния език и това е заради засилената ислямизация и турцизация на ромите", обясни преподавателката. По думите й те нямат основни познания за букви, правописи и род на думите, как да четат, пишат и да разбират българския език.
Директорът на най-голямото ромско училище ОУ "Пенчо Славейков" Екатерина Делинова подкрепи тезата на колегата си, посочвайки, че при нея децата не са билингви, а монолингви и учебният процес е възпрепятстван сериозно от това. Преподавателите се съгласиха, че голяма част от проблемите в образователната система произтичат от делегираните бюджети.
Необходими са нов подход, нови програми и съвременна методика, а също бизнесът да подаде ръка на обучаващите се, за да бъдат повишени успехите на външното оценяване, категорични бяха преподавателите.
Заместник-деканът на математическия факултет в ПУ проф. д-р Коста Гъров препоръча средното образование да се модернизира и да бъде адекватно на динамично развиващите се технологии. Според него заплащането на учителите трябва да е достойно, гарантиращо самочувствие, стимулиращо самоусъвършенстването и атрактивно за младите преподаватели.
"Мнението на учителските колективи е важно, трябва да се вземе под внимание и да бъде чуто", категоричен бе председателят на Федерацията доц. Кирчо Атанасов.
Добави коментар